PRESSEK
Od februara 700 otkaza u Jat Airwaysu
26. decembar 2008. | 13:09
Izvor: Blic
Od februara 2009. godine između 600 i 700 radnika „Jat ervejza” ostaće bez posla, a da bi im isplatio nadoknadu, nacionalni avio-prevoznik uzima kredit od države. Prosečna starost zaposlenih je oko 46 godina, pa vlasti očekuju masovnije dobrovoljno prijavljivanje za odlazak s posla i uzimanje keša. Ne zna se koliko će biti prekobrojnih od ukupno 1.800 radnika, ali se zna da za socijalni program treba 7,5 miliona evra. Taj i novac za ukupnu stabilizaciju preduzeća trebalo bi da bude odobren pre novogodišnje noći.
Radoslav Tomašević, pomoćnik ministra za infrastrukturu zadužen za avio-saobraćaj, kaže za „Blic” da višak zaposlenih „Jat” ima zbog teškog finansijskog stanja, a ne zbog globalne ekonomske krize, i da će tokom naredne dve godine država pomoći da ovo preduzeće stane na noge, a tada sledi prodaja po većoj ceni od one koja se sada može dobiti.
Sa druge strane, ministar Milutin Mrkonjić je izričit da „nijedan radnik ‘Jata’ neće ostati bez posla, da će svi do poslednjeg ostati uposleni”. Ovakav stav ministra ne čudi s obzirom na to da, kako je i sam naglasio, „Jat” i „Jat tehnika” više nisu pod ingerencijom Ministarstva ekonomije, već su vraćeni u nadležnost Ministarstva za infrastrukturu. Ipak, ovako nešto moguće je jedino ako se pojavi moćan strateški partner koji bi deo svoje flote odmah stavio u funkciju „Jata” i tako radno angažovao sve sada zaposlene, posebno pilote i kabinsko osoblje. Država traži takvog partnera, za sada su ozbiljne poslovne namere pokazali „Turkiš erlajnz” i „Er Indija”, a po rečima Tomaševića, posle osnaživanja privredno-političke saradnje sa Moskvom, „nije isključeno da u ‘Jat’ uđe i ruski kapital”. Da li se pregovara sa „Er Berlinom”, ne zna se, ali bi avio-prevoznik tog ranga mogao bez problema da odmah uposli trenutne radne kapacitete „Jata”.
- Ukoliko pre restrukturiranja „Jata” nađemo dobrog kupca, odmah ćemo prihvatiti ponudu. Ukoliko kupac bude iz EU, možemo prodati do 75 odsto vlasništva jer zadržavamo pravo na letenje unutar EU, ali ako kupac bude sa drugog područja, možemo prodati najviše 49 procenata vlasništva. Paralelno pripremamo reorganizaciju i osnovana je Međuresorska radna grupa Vlade Srbije za zasnivanje flote. Da bi prezimio, „Jat” je iznajmio dva aviona, od čega prihoduje 1,2 miliona evra mesečno, a traži finansijera za sređivanje preostalih da bi i njih iznajmio - kaže Tomašević.
Da bi prestali da grcaju zbog finansijskih problema, u „Jatu” su spremni da dignu kredit od 12,5 miliona evra za koji bi pod hipoteku stavili poslovnicu u beogradskoj Ulici kralja Milana ili drugu vrednu nepokretnost u našoj prestonici, ali i Milanu, Amsterdamu, Londonu, što ne može bez odobrenja republičke Direkcije za imovinu. Dobijanje prvih hipotekarnih kredita već je pri samom kraju. Ali gro novca očekuju da im pozajmi država, objašnjava sagovornik „Blica”.
Tomašević kaže da „Jat tehnika”, takođe predviđena za prodaju, posluje profitabilno, a ima i evropske sertifikate pa može svoje usluge da pruža i trećim licima.
- „Jat” je potvrdio da je njegov ugovor sa „Jat tehnikom” neekonomičan zbog vezivanja za kurs dolara, ali menadžment ta dva preduzeća mora da se dogovori o stavkama novog poslovnog ugovora - kaže Tomašević.
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: