Oglašavanje na Internetu
Mnogo koristi uz malo napora
17. septembar 2008. | 09:10
Izvor: Preduzeće
Autor: Marko Jevtić
Foto: Dragan Milošević
Oglašavanje na Internetu sve je interesantije preduzećima u Srbiji, s obzirom na to da je dosta jeftinije od oglašavanja putem ostalih medija, a da rezultati mogu biti merljivi. Osim postavljanja banera, na Internetu se može oglašavati i kontekstualnim oglasima, preko društvenih Web sajtova, kao i e-mail marketingom
Kako se povećava broj korisnika Interneta u Srbiji, preduzeća sve više uviđaju koristi koje im oglašavanje na globalnoj mreži može doneti. Odavno se više ne radi samo o tome da li preduzeće ima svoj sajt, već i koliko je sajt posećen, kako je rangiran na pretraživačima i na koje sve načine se privlače posetioci. Najrasprostranjeni način oglašavanja na Webu je postavljanje banera na drugi sajt. Baner je oglas, odnosno sličica, statična ili animirana, koja omogućava da se klikom na nju posetilac nađe na Web sajtu oglašivača. Postavljanje banera je najskuplji vid internet oglašavanja pa je potrebno dobro izabrati na kojim sajtovima se oglašavati.
Najvažnija je svakako poseta sajta na koji se postavlja baner, s obzirom na to da se preko nje može videti koliko je puta on prikazan i koliko ga je tačno posetilaca videlo, jer jedan posetilac može više puta da vidi isti baner. Takođe, pozicija banera je veoma značajna, pa se on postavlja na što uočljivije mesto i na stranicu koja nije prenatrpana drugim banerima, kako bi što veći broj posetioca kliknuo na njega. Smatra se da je dobra referenca ako broj klikova na baner iznosi oko dva odsto od ukupnog broja njegovih prikaza. Uz merenje merljivih efekata, kao što je broj posetioca koji preko banera dođu na sajt oglašivača, postoje i nemerljivi efekti kao što su svest o brendu i njegova prepoznatljivost.
Gde postaviti baner
Takođe, ništa manje značajna nije ni tematika sajta na koji se postavlja baner, odnosno profil njegovih posetilaca. Treba odabraviti pravu ciljnu grupu kojoj se želi plasirati oglas jer je onda i oglašavanje dosta efektnije i efikasnije. Banere je, u zavisnosti od modela koji je odabrao sajt koji prodaje oglasni prostor, moguće postaviti na određeni vremenski interval gde je cena fiksna i ne zavisi od broja njegovih prikaza.
Drugi načini plaćanja su po prikazu (CPI - Cost Per Impresion) i tada se zakupljuje određeni broj prikazivanja banera posetiocima, a postoji i opcija plaćanja po kliku na baner (CPC - Cost Per Click), kada se ne plaća prikazivanje već samo kada posetilac klikne na baner i tako dođe na stranicu oglašivača. Svaki Web sajt formira svoj cenovnik, pa je i njihove cene potrebno uzeti u obzir pre konačne odluke na kojim sve sajtovima postaviti banere. Kada se donese odluka i plati oglasni prostor, potrebno je dobro dizajnirati baner i postaviti efektnu poruku koja će privlačiti posetioce.
Šta kaže Google?
Do sajta preduzeća, potencijalni klijenti najčešće dolaze pretragama o proizvodima ili uslugama, pa ako sajta nema na Google pretraživaču skoro da ga nema na Internetu. Međutim, nije dovoljno samo biti prisutan na pretrazi, potrebno je dobro se i pozicionirati. Najbolje je, ali i ne baš jednostavno, da je sajt preduzeća prvi na pretrazi kada se pretražuje ime firme ili neke ključne reči koje su vezane za delatnost.
Sve je više informacija na Internetu i surferi nemaju vremena da listaju sve rezlultate pretrage, već uglavnom gledaju rezultate na prvoj strani. Studija koju je u aprilu ove godine sprovela agencija Jupiter Reaserch pokazuje da oko 27 odsto korisnika gleda samo prva tri rezultata pretrage što je značajno povećenje u odnosu na pre šest godina kada je to radilo samo 16 odsto ljudi. Pored toga, 41 odsto ljudi gleda isključivo rezultate na prvoj stranici pretrage (prvih 10 rezultata), u odnosu na 32 odsto iz 2002. godine.
Da bi se sajt našao u vrhu pretrage, nije moguće platiti Google ili drugi pretraživač, već je potrebno povećati posetu i uraditi optimizaciju za Internet pretraživače (SEO). Preduslov za optimizaciju je sadržaj sajta, pa je na njemu neophodno konstatno raditi. Tehnike optimizacije su brojne, ali je najbolje ako se za taj posao uposli stručnjak.
Ipak, postoje stvari koje i Google radi za pare. Oglašivači mogu platiti za određene reči i tada se adresa njihovog Web sajta može naći pored pretrage u uokvirenom odeljku nazvanom sponzorisan link. Servis koji je razvio Google omogućava i kontekstualno oglašavanje na drugim Web sajtovima koji su uključeni u njegovu mrežu. Na primer, ako turistička agencija reklamira letovanje u Turskoj onda će zakupiti oglas koji će se prikazati kada se u tekstu na nekoj Web stranici spomene Turska i letovanje.
Kontekstualno oglašavanje omogućava i geografsko targetiranje, pa je tako moguće izabrati da se oglas prikaže samo korisnicima iz Srbije. To je veliki korak napred u ciljanom oglašavanju, a nudi i mogućnost diversifikovanog kanala oglašavanja, što znači da će se oglasi prikazivati na velikom broju stranica koje koriste Google AdSense. Reklame se plaćaju po kliku, a cena varira od tražnje za ključnim rečima. Naime, Google oglase prodaje po aukcijskom modelu pa se cena uvećava kako postoji veći broj zainteresovanih oglašivača za neku reč.
Slovačka firma, Etarget, implemenitirala je i u Srbiji i regionu svoj sistem koji je sličan Google sistemu, a to je uradila i slovenačka firma Httpool. Treba pogledati koji su sajtovi članovi mreža, kao i cenu reči. Za neke traženije reči, cena klika iznosi oko 10 dinara, što deluje znatno skuplje od cene prikaza banera, pa je uvek potrebno napraviti dobru kalkulaciju.
Marketing 1 na 1
Sve veća popularnost društenih (social network) sajtova, kao što su Facebook i MySpace, dovela je do toga da su ti sajtovi postali značajni za oglašivače i iz Srbije. Na Facebook se svakog dana učlani više od hiljadu novih ljudi iz Srbije, a trenutno ih po zvaničnoj evidenciji ima više od 200 hiljada. Uz to, veliki broj novoprijavljenih ne navede u kojoj zemlji živi, tako da je stvarni broj građana Srbije na tom društvenom sajtu daleko veći. Facebook nudi još naprednije ciljano oglašavanje, jer je moguće oglas plasirati po geogradskim, demografskim ali i drugim osobinama. Moguće je oglas prikazati samo mladima (18-27) ili samo verenim osobama iz Srbije. Agencija koja organizuje svadbe bi, na primer, za dosta nisku cenu mogla da plasira oglas svojoj ciljnoj grupi. Upravo Facebook omogućava ono što je san svakog oglašivača, a to je marketing 1 na 1, ili tzv. bihevijoralni marketing.
Popularizacija Interneta i merljivost ogromne količine parametara koji se pojavljuju prilikom naše aktivnosti na Webu omogućili su ovaj koncept, dosta utopistički zamišljen, sasvim realnim. Suština je da se sva naša aktivnost na Internetu, ili makar ograničenom delu Interneta kao što su društvene mreže, prati i na osnovu njih, tj. na osnovu ponašanja, generišu i kampanje, koje samim tim što znaju interesovanja imaju mnogo veću efikasnost. Primer je sajt Amazon.com koji često posetiocima preporuči baš onu knjigu koju su oni nameravali da kupe. Prati se aktivnost posetilaca, od toga koje pisce vole, koji žanr, šta je najčešće kupovano i sl., čime se povećava mogućnost da se reklamira tačno ono što posetioci žele.
Društvene mreže su sve ovo digle na novi mnogo ozbiljniji nivo, i verovatno je to odgovor na pitanje zašto Facebook vredi toliko koliko vredi. Informacije o tolikoj količini ljudi i mogućnost da se oglasi plasiraju posetiocima po godinama, polu, grupama kojima pripadaju, proizvodima koje vole, pa čak i po političkom uverenju, daju sasvim novu ulogu Internet oglašavanju. I kako raste broj korisnika globalne mreže, kome će se isplatiti da uzima bilbord i tako pokazuje reklamu svima. A ko su ti svi? Na to pitanje vam niko nikada neće odgovoriti ali zato ćete preko Facebooka tačno znati ko je dobio vaš oglas.
Facebook takođe koristi aukcijski model za prodaju svojih oglasa, pa njegova cena stalno raste i zavisi od interesovanja oglašivanja za određene ciljne grupe. Softver koji koristi taj društevni sajt omogućava oglašivačima da definišu ciljnu grupu i svoj budžet, da bi on automatski optimizovao broj prikaza i cenu jednog pojavljivanja. Iz tog razloga nemoguće je znati koliko tačno košta jedno prikazivanje oglasa ili jedan klik, a sigurno je jedino da će klikova biti više ako se oglasi pokazuju pravoj ciljnoj grupi. Sve veći broj manjih preduzeća iz Srbije koristi Facebook za oglašavanje, pa korisnici već sada mogu videti reklame za turističke aranžmane, internet provajdere, garderobu ili osvežavajuća pića.
Pored sajta Facebook, veoma je zanimljiv i sajt Youtube.com, koji emituje video klipove a koji je u vlasništvu kompanije Google. I preko njega je moguće targetirati posetioce i obrađati se samo određenoj ciljnoj grupi.
Komentari (1)
Unesite tekst komentara:
19. septembar 2008. 09:45:50
| 3banchi
1
Odlican clanak...koga interesuje vise o ovoj temi neka poseti sledeci domaci sajt http://www.pulsar-1.com/index.php/SEO-optimizacija-sajtova.html