emg home
RSS

Menadžment

Smislene alternative

06. april 2009. | 15:02

Izvor: Ekonomist

Autor: Zvonko Popović

„Svaka velika institucija je produžena senka njenog lidera. Njegov karakter određuje karakter institucije“, Ralf Valdo Emerson

Lideri ne prestaju da sebi postavljaju pitanje koje su to aktivnosti koje treba da preduzmu ne samo da bi preživeli ovaj tektonski poremećaj svetske ekonomije nego i da bi zauzeli ili održali poziciju ispred svoje konkurencije kada se udar smiri, a ekonomija oporavi?

Jedna od važnih uloga lidera jeste da privuče i ispravno pozicionira najbolje talente u svojoj industrijskoj grani, ljude sposobne da iznesu misiju i viziju organizacije. Drugi važan kvalitet jeste sposobnost lidera da efektivno komunicira i delegira posao svojim najtalentovanijim ljudima.

Ova kombinacija je odgovor na pitanje koje su to aktivnosti koje lider treba da forsira, a mogu kompaniju da izvedu iz krize neoštećenu. Preduzimanjem intenzivnih i pozitivnih aktivnosti u ova tri segmenta lider udara čvrste temelje na kojima će organizacija izgraditi svoju novu budućnost.

Međutim, nemoguće je komunicirati i delegirati ako se „zabunkerišete“ u svoju kancelariju sa gomilom problema, strateškim dokumentima i finansijskim podacima i pokušate sami da „izmozgate“ rešenje. Sad je vreme da postanete timski igrač ako to već niste bili. Napustite svoj „bunker“, pomešajte se sa najboljim ljudima - što dublje siđete u organizaciju, to će rezultati biti bolji – i pokrenite dijalog.

Neophodno je da budete još pristupačniji i vidljiviji ljudima i da razgovarate sa njima bez prestanka o realnom stanju i otvorenim mogućnostima. Ljudi reaguju na iskren razgovor koji uliva nadu i optimizam, naročito ako iza njega stoji i jasan plan u čiju izradu mogu i oni da se uključe. Poverenje se najbolje gradi „licem u lice“ i zato je neophodno da izađete iz svog ofisa i pogledate ljude u oči.

Izreka kaže: „Pravi posao se uvek svodi samo na ljude – vaše talente, talente vaše konkurencije i vaše klijente.“ Kad je kriza, prvo se treba pozabaviti pitanjem ljudi pre nego te ljude usmerite na rešavanje problema. Najefektivnije lidersko rešenje: odsecite neproduktivni višak ljudi, zadržite najbolje, komunicirajte s njima neprestano i delegirajte im sve više poslova.

 

Focus Q:

• Šta vaša organizacija ne treba više da radi?
• Šta vaša organizacija treba da radi drugačije?
• Šta vaša organizacija mora da nastavi da radi kao ranije?

 Kad komunicirate nemojte isticati opšte mesto „moramo da uradimo više sa manje“ jer to vaši ključni ljudi već znaju. Umesto toga nađite načina da ih inspirišete da tragaju za kreativnim rešenjima. Vaš zajednički zadatak je da otkrijete šta ne treba više da radite, šta treba da radite drugačije, a šta morate da nastavite da radite kao ranije?

Nemojte da dopuštate priče o starim dobrim danima, jer se oni nikad više neće vratiti. Normalno stanje od pre više ne postoji. Sad treba stvoriti novo normalno stanje i uvesti tim u tu realnost. Insistirajte samo na otkrivanju novih mogućnosti u ovom trenutku. Šanse za uspeh su se smanjile, ali još postoje tamo negde na tržištu i vaš zadatak je da ih otkrijete, progonite i ulovite.

Vaš tim najkvalitetnijih ljudi sa vama na čelu mora postati brži i fanatičniji u potrazi za informacijama i rešenjima, u skeniranju okruženja i traganju za mogućnostima. Poznata je istina da su najuspešniji oni ljudi koji imaju najveći broj smislenih alternativa.

Smislena alternativa mora da postane kultna reč u vašoj organizaciji i svaki čovek mora da radi na njihovom otkrivanju i definisanju, a naročito najtalentovaniji.

Ako se sad spremate na poteru za mogućnostima, evo jedne za početak: kriza će lidere prinuditi da malo bolje skeniraju svoju organizaciju i potencijale svojih ljudi, da se bolje upoznaju i zbliže s njima i da zajedno bolje upoznaju svoje klijente i tržište. Predstoji vam veliko druženje i upoznavanje, što, priznaćete, i nije tako loša stvar.

To će omogućiti ojačavanje emocionalnih veza između zaposlenih i lidera, što i jeste ključna prednost lidera u odnosu na menadžere, jer ljudi koji su emotivno vezani za lidera hoće da se angažuju dva, pet, deset puta više za istu platu. Ova kriza će prodrmati vašu organizaciju, ako ste u međuvremenu zapali u onu klasičnu vrstu dosadnih procesnih organizacija, a većina jeste. Uzbudljive organizacije privlače sjajne talente i lojalne klijente, zašto ne napravite takvu organizaciju baš danas. Ovo je i šansa da razvijate svoje najbolje ljude, da ojačate njihove najveće prednosti, da im pridodate veštine koje će ih načiniti pravim lovcima na alternativna rešenja.

Sad je vreme da ozbiljno poradite na važnim liderskim pojmovima: integritet, talenti, odnosi, poverenje, kompanijska kultura...

Objavi:

Del.icio.us
Digg
My Web
Facebook
Newsvine

Teme: Menadžment


Unesite tekst komentara:

<<

17. oktobar - 23. oktobar 2011.

>>
PON
17
UTO
18SRE
19ČET
20PET
21SUB
22NED
23