EU pozitivno ocenila napredak Srbije u zaštiti potrošača
23. februar 2011. | 15:47
Izvor: Tanjug
EU je pozitivno ocenila napredak Srbije u oblasti zaštite potrošača, ali je potrebno još doneti podzakonske akte, izjavio je danas predstavnik delegacije EU u Srbiji Ferenc Simon.
On je na seminaru o nepoštenom komercijalnom poslovanju u Privrednoj komori Srbije rekao da će narednih meseci u Srbiju dolaziti komisije koje će da provere da li se odgovori koje je Srbija dostavila EU kroz Upitnik, poklapaju sa stvarnim stanjem na terenu, ocenjujući da Srbija do kraja godine može da dobije status kandidata.
Prema njegovim rečima dobro je što je Srbija u svoj Zakon o zaštiti potrošača unela sve evropske direktive i zbog činjenice što se više od polovine njene spoljnotrgovinske razmene odvija sa EU.
Naš cilj je da insistiranjem na fer komercijalnoj praksi, podignemo poverenje potrošača u sektor trgovine, a to je i u interesu samih kompanija, a ne samo potrošača, kazao je Simon.
Direktor Generalnog direktorata za zaštitu potrošača u Italiji Antonio Mancini je rekao da je EU donela direktivu 2005/29/EC o sprečavanju nepoštene komercijalne prakse, koje države članice treba da prenesu u svoje zakonodavstvo bez ikakvih izmena, jer je cilj da se uspostavi ravnomeran nivo zaštite potrošača.
Prema njegovim rečima nefer komercijalna praksa predstavlja ``evoluciju obmanjućeg i agresivnog reklamiranja`` i ona može da izokrene ponašanje prosečnog potrošča i da ga navede da kupi što inače nije nameravao.
Prosečan potrošač je dobro informisan, oprezan i razborit, ali pored njega psotoje i ugrožene grupe,kao što su deca i stari, koj su često žrtve obmanjujućeg ponašanja trgovaca.
U nefer komrecijalnu praksu spadaju neovlašćeno korišćenje oznaka poverenja, lažne izjave o roku trajanja proizvoda, skrivene reklame, koje uključju i rizik za bezbednost. Tome treba dodati i netačne izjave da je nešto besplatno, kao i neželjenu dostavu nenaručene robe sa računom na kućnu adresu.
Mancini je rekao da je Italija među prvim zemljama koja je primenila tu direktivu EU, a iskustva u poslednje tri godine govore da najviše agresivnog i obmanjujućeg ponašanja ima u oblasti telekomunikacija, energetike i finansijskih usluga. Najveća kazna koja je zbog toga izrečena nekoj kompaniji iznosi 70 miliona evra, naveo je Mancini.
Savetnik u Ministarstvu trgovine Dušica Đorđević kaže da naš zakon pod nepoštenim poslovanjem trgovca, smatra ono koje preti da bitno naruši ekonomsko ponašanje potrošača. Trgovac može da uskrati kupcu, pre zaključenja ugovora, pravu infromaciju, ili da da dvosmislenu izjavu o proizvodu.
Prema njenim rečima Zakon pod obmanjujućim poslovanjem smatra i pozive tipa "Samo danas, dobićete popust, ako nas pozovete odmah", "ograničene količine proizvoda" ili "specijalna promocija letova po nižoj ceni", jer se to uglavnom odnosi na samo mali broj sedišta.
Takođe je obmanjujuća ponuda " kupite laptop u naredna 24 sata i dobićete ga po upola nižoj ceni, nemojte da zakasnite", jer trgovci tu izuzetnu ponudu produže na još 15 dana, što je planirano od početka.
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: