PRESSEK
Američki generali žele Jat tehniku
13. avgust 2008. | 10:50
Izvor: Politika
Sindikat vazduhoplovnih mehaničara Srbije upozorava da je najozbiljniji kandidat za kupca Jat tehnike singapurski ST inženjering, koja posluje sa američkim ministarstvom odbrane.
Bez obzira što je interesovanje za Jat tehniku, koja je ušla u proces privatizacije, iskazalo više inostranih kompanija iz Rusije, Nemačke, Austrije i Izraela, kako se nezvanično procenjuje, najveće šanse za kupovinu pomenutog preduzeća koje se bavi servisiranjem aviona, ima singapurska kompanija ST inženjering (Singapur tehnolodžis indžiniring). To je velika međunarodna korporacija koja je u prošloj godini ostvarila promet od pet milijardi dolara.
Međutim, kada je reč o ST inženjeringu, radnici Jat tehnike, okupljeni u Samostalnom sindikatu vazduhoplovnih mehaničara, upozoravaju da bi kupovina njihovog preduzeća od strane pomenute singapurske kompanije bio loš potez.
– ST inženjering ne zanima Jat tehnika i održavanje aviona već prazni hangari i jeftina radna snaga. Ukoliko nas kupi ta kompanija ona će raskinuti postojeće komercijalne ugovore, otpustiti sve radnike osim avio-limara koji joj trebaju da avione tipa 767, iz putničkih modela, prerađuju u kargo letelice za transport tereta, rekao nam je jedan od sindikalnih lidera sindikata vazduhoplovnih mehaničara koji nije želeo da pod svojim imenom govori o toj temi.
Zaposleni svoj negativan stav o ST inženjering baziraju na činjenici da je ta kompanija u martu ove godine sa „Boingom” potpisala ugovor za pomenute radove na avionima tipa 767, i sada traži odgovarajuće kapacitete za realizaciju tog posla.
Naš sagovornik kaže da su prilikom boravka u Beogradu, predstavnici ST inženjeringa to i sami napomenuli.
Među podacima dostupnim putem Interneta, može se pročitati da se američka kompanija VT sistemi (Vižn tehnolodžis sistems) , koja posluje u sastavu ST inženjeringa, bavi konverzijom putničkih u teretne avione.
Inače, poslovanje ST inženjeringa je primarno vezano za poslove odbrane. Ona zapošljava 18.000 ljudi koji rade u više povezanih kompanija. Među njima se posebno upravo ističe kompanija VT sistemi (osnovana 2001. godine, nakon početak američkog rata protiv terorizma), koja komercijalno sarađuje sa Američkim ministarstvom odbrane. Ta kompanija je registrovana u Virdžiniji, a u njenom menadžmentu sede dva penzionisana generala i bivši asistent sekretara vojske SAD-a.
Interesantno je da je i kompanija Dajnkorp, koja je pre nekoliko godina pobedila u nadmetanju za izgradnju kargo centra na beogradskom aerodromu takođe bila registrovana u Virdžiniji, američkoj državi u kojoj se nalazi i Lengli, štab američke Centralne obaveštajne agencije – CIA. Da podsetimo, projekat kargo centra je propao, jer beogradski aerodrom i Dajnkorp nisu uspeli da se dogovore oko visine investicija.
Zbog sumnji da lobira za ST inženjering, rukovodstvo Jat tehnike juče je odlučilo da, kako saznajemo, „skloni” jednog svog menadžera. U zvaničnom obrazloženju, on nije ispunio očekivane radne rezultate. Ali, istovremeno se može čuti da je taj menadžer, koji je trebalo da obezbedi nove ugovore za održavanje stranih aviona, potencijalne klijente Jat tehnike odbijao. Jer, ST inženjering, kao što je već rečeno, ne zanima servisiranje aviona, već prazni hangari u kojima će putničke avione prerađivati u kargo verzije.
-----------------------------------------------------------
Najveći hangar vredi 60 miliona evra
Sindikat vazduhoplovnih mehaničara upozorava da izostanak najniže cene otvara sumnje u ispravnost tendera. Kako kaže Dragan Bogdanović, predsednik Samostalnog sindikata vazduhoplovnih mehaničara Srbije, knjigovodstvena vrednost „Jat tehnike” iznosi deset miliona evra, a realna između 100 i 200 miliona evra. Prema njegovim rečima, samo najveći hangar „Jat tehnike” vredi 60 miliona evra. Zbog toga je bilo logičnije da se odredi početna cena od najmanje 70 miliona evra, uz program ulaganja
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: