emg home
RSS

PRESEK

Poskupljenja kriju u malim pakovanjima

25. maj 2009. | 08:47

Izvor: Blic

Domaći proizvođači pozivajući se na ukidanje odredbe o veličini pakovanja koja se odnedavno primenjuje u zemljama EU, masovno smanjuju pakovanja svojih proizvoda, a cena ostaje ista. Tako tabla čokolade u većini slučajeva više ne teži 100 već 75-90 grama, jogurt u čaši lakši je za 20 mililitara, testenine za 100 grama... Ništa od ovoga nije pojeftinilo.

I dok proizvođači i trgovci trljaju ruke, jer imaju priliku da smanje količinu, a ne menjaju cenu, potrošači često i ne primećuju da su za isti novac dobili manje količine kupljenih proizvoda. Sve ovo dogodilo se bez prethodnih obaveštenja ili promena prepoznatljive ambalaže koje bi potrošače moglo da asocira na smanjenje količine proizvoda koje su navikli da kupuju.

Tako je na primer kompanija „Imlek” još prošle godine jogurt i kiselu pavlaku počela da pakuje u čaše čija je zapremina umesto ranijih 200 smanjena na 180 mililitara, a cena tih proizvoda ostala je ista.
- Nismo imali računicu da smanjujemo i cenu jer su naši proizvodi u pakovanju do 200 ml bili jeftiniji od konkurentskih proizvoda koji su bili pakovani u čašama od 180 ml. Tako je i danas - kaže Nevena Veselinović, PR „Imleka”.
U međuvremenu su se na tržištu u manjim pakovanjima po staroj ceni pojavile razne grickalice, različite vrste testenina koje umesto 500 g sada teže 380 ili 400, praškovi za veš koji zbog nove tehnologije sada bolje peru, ali i čokolade, koje sada teže 75 ili 90 grama, ali koštaju isto kao kada su bile teške 100 grama. Takav je slučaj i sa čokoladama „najlepše želje” kompanije „Štark”.
Stela Karl Ćosić, generalni direktor ove kompanija, objašnjava da smanjenje pakovanja ovih čokolada nije urađeno zbog krize, niti zato da bi se potrošači zakinuli.

- Ne razumem zašto se hajka uvek diže na domaće proizvođače kada se sve uvozne čokolade poput „milke” ili „nestle” po nepromenjenim cenama već izvesno vreme prodaju u pakovanjima od po 90 grama. I na to se niko nije bunio. Mi samo idemo u korak sa svetskim trendovima. To znači da naše opredeljenje nije bilo da zakinemo potrošače za tih 10 grama, već da im ponudimo nešto što je kvalitetno, što je napravljeno od boljih sirovina i što ima bolje pakovanje koje duže čuva svežinu proizvoda - objašnjava Karl Ćosić.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Beograd, objašnjava da to što se mnogi proizvođači odlučuju na manja pakovanja nije ništa nelegitimno, jer oni po zakonu imaju prava da sami određuju težinu proizvoda koje nude tržištu.

- Činjenica da niko od njih potrošačima ne nudi javno informaciju o promeni gramaže, međutim, dovodi potrošača u zabludu koji ne obraća pažnju na natpise na pakovanju verujući da je ono što kupuje uvek iste težine. To što proizvođači smanjuju količinu, a drže staru cenu, nije ništa drugo do prikriveno povećanje cena. Pa ako je masa nekog proizvoda umanjena za 10 grama, a prodaje se za iste pare, to znači da je njegova cena u stvari porasla za 10 odsto - objašnjava Bogosavljević.

Sa ovim se slaže i Goran Papović, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, koji ističe da na našem tržištu postoji dosta ovakvih primera zbog čega bi proizvođači trebalo da na vreme obaveste kupce o predviđenim promenama. Sve ostalo je, kaže on, nepošten odnos proizvođača prema potrošačima.

EU ukinula pravila o pakovanju
Ograničenja vezana za pakovanje namirnica od 11. aprila u zemljama EU više ne važe, jer je Evropska unija donela odluku o ukidanju regulative o standardnoj veličini pakovanja namirnica. Nove odredbe o slobodnoj veličini pakovanja odnose se na pivo, mleko, kiselu vodu, sokove, šećer, čokoladu, kafu.
Da bi zaštitio kupce, zakonodavac je obavezao proizvođače da na svakom proizvodu istaknu osnovnu cenu, odnosno koliko nešto košta po jedinici mere (kilogramu ili litru).

Objavi:

Del.icio.us
Digg
My Web
Facebook
Newsvine

Teme: Trgovina

Ličnosti: Petar Bogosavljević, Goran Papović


Unesite tekst komentara:

25. maj 2009. 15:04:53

| Vladimir

0

Koliko mi je poznato, u EU pored svake cene artikla mora postojati i cena po nekoj standardnoj tezini/zapremini. Npr. za cokolade uvek postoji cena preracunata na 100 gr bez obzira na kolicinu u konkretnom pakovanju.
Mogli bi i nasi bogatiji, "evropski" trgovci da primene taj princip

<<

29. novembar - 05. decembar 2010.

>>

Povezani naslovi