TNG poskupeo na 82 dinara
19. mart 2012. | 15:46
Izvor: Tanjug
U Srbiji je poskupeo i tečni naftni gas (TNG) i njegova cena je dostigla 82 dinara za litar, izjavio je predsednik Udruženja benzinskih stanica Srbije Borisav Tatić.
Cena tog goriva u maloprodaji početkom ovog meseca bila je 75 dinara po litru, što znači da je samo tokom marta TNG poskupeo za oko sedam dinara po litru.
Tatić je objasnio da je TNG poskupeo zbog rasta veleprodajnih cena koje su, kako je istakao, verovatno porasle zato što nema dovoljnih količina tog goriva na regionalnom tržištu.
On je izrazio očekivanje da će se tržište naftnih derivata i TNG-a sada "primiriti" i ocenio da su cene TNG-a dostigle maksimum i da ne bi trebalo više da rastu, jer će u protivnom doći do pada potrošnje.
Tatić je naveo i da je potrošnja naftnih derivata od početka godine opala za sedam do 10 odsto, zbog pada kupovne moći stanovništva, ali i zato što su se automobili manje vozili za vreme ledenog talasa, kada je i industrija radila smanjenim kapacitetom.
Čim dođe do poremećaja na inostranom tržištu nafte i naftnih derivata, to se odražava na cene goriva i TNG-a i kod nas, izjavio je Tanjugu predsednik Autogas asocijacije Srbije Branko Vuksan, objašnjavajući razloge poskupljenje TNG-a u Srbiji.
Veliki svetski proizvođači uglavnom usmeravaju prodaju TNG-a na azijsko tržište, zbog čega postoji manjak tog goriva na evropskom i regionalnom tržištu, kazao je Vuksan.
Kao razlog zbog koga TNG poskupljuje, Vuksan je naveo i to što domaći uvoznici uglavnom nemaju dugoročne ugovore za kupovinu tog goriva, pošto nisu sigurni koliko će moći da ga plasiraju, već ga kupuju na "spot" tržištu, kada su i cene više.
On je ukazao da nije smanjena potrošnja TNG-a i da i pored toga što automobili troše za oko 10 odsto više TNG-a od drugih vrsta naftnih derivata, to gorivo je i dalje isplativo.
Još isplativiji od TNG-a je komprimovani prirodni gas (CNG), čija proizvodnja i prodaja kod nas još nije zaživela i koji se za sada prodaje na samo pet do šest pumpi u Srbiji, rekao je Vuksan i naveo da je CNG skoro upola jeftiniji od TNG-a.
Ima naznaka da bi njegova proizvodnja mogla da počne na pet gasnih polja u Srbiji, što bi bio dobar početak za tržište CNG-a kod nas, rekao je Vuksan i dodao da se CNG uveliko koristi u evropskim zemljama, posebno u Italiji i Bugarskoj.
On je objasnio da je CNG gas pod visokim pritiskom koji se u takvom stanju ubacuje u rezorvoare, za razliku od TNG-a koji je u tečnom stanju.
Početne investicije za CNG su skuplje, bilo da se radi o ugradnji opreme za automobile ili uvođenju instalacija za to gorivo na pumpama, ali se ta ulaganja brzo isplate, dodao je Vuksan.
Stručnjak Privredne komore Srbije za energetiku Ljubinko Savić izjavio je Tanjugu da, kada je reč o cenama TNG-a, to gorivo je obično skuplje zimi, kada je traženije, pa mu je i cena viša, s obzirom da se ono osim za automobile upotrebljava i kao propan-butan boce u domaćinstvima.
Cene TNG-a u Srbiji se formiraju shodno ponudi i potražnji i u skladu sa zahtevima tržišta, a na tu cenu utiče i akciza koja je na TNG uvedena od 2007. i iznosi 19,2 dinara po litru, naveo je Savić i dodao da je poslednjih godina i dalje evidentan, iako usporen, ipak rast potrošnje TNG-a u Srbiji.
On je naveo da Srbija uvozi oko 70 odsto TNG-a i to ne samo iz susednih zemalja, već i iz Kazahstana i Italije, jer postoji manjak tog goriva na tržištu, a oko 30 odsto domaćih potreba za TNG-om podmiruje se iz domaće rafinarijske prerade i iz postrojenja za proizvodnju TNG-a u Elemiru.
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: