PRESSEK
Andreas Hajdentaler: Špar i Magna Štajer sigurno dolaze u Srbiju
08. septembar 2008. | 10:16
Izvor: Biznis
Veliki trgovinski lanac i proizvođač auto-delova uskoro će doći na srpsko tržište, kao i još neke kompanije iz automobilske industrije.
Trgovinski lanac „Špar" i proizvođač auto-delova „Magna Štajer" će sigurno uskoro doći u Srbiju, rekao je za Biznis u prvom intervjuu srpskim medijima Andreas Hajdentaler, trgovinski ataše Ambasade Austrije u Beogradu.
Druga je nedelja kako ste preuzeli dužnost trgovinskog predstavnika Austrije u Srbiji. Kakvi su vaši prvi utisci i viđenje ekonomske situacije u Srbiji?
- Pre nego što sam došao, trudio sam se da se informišem, ali mi je od neizmerne pomoći i podrška koju sam dobio ovde, „na terenu", od mojih kolega. Moj posao je da budem službenik koji će venčavati austrijske i srpske firme, a ideja o dobrom braku je da on traje godinama. Tako i mi želimo da saradnja koju postignu austrijska i srpska preduzeća traje godinama.
Kakvu saradnju je vaš prethodnik imao sa srpskim zvaničnicima?
- Moj kolega dr Preclik, koji je osam godina bio na čelu trgovačkog odeljenja Ambasade Austrije u Beogradu, preneo mi je pozitivna iskustva i nije imao gotovo nikakvih zamerki. Naravno, bilo je primedbi na stvari kao što su birokratija, mnogo papira i vremena koje je potrebno za dozvole i otvaranje firmi, ali čini mi se da se i to polako rešava.
Šta bi naša vlada još trebalo da uradi da bi povećala priliv stranih investicija?
- Nisam u poziciji da govorim srpskim zvaničnicima šta bi trebalo da rade, a šta ne, ali želeo bih da kažem da sam sebe doživeo i kao ambasadora Srbije među austrijskim firmama. Informišemo i obaveštavamo austrijske kompanije o mogućnostima koje imaju za biznis i ulaganja u Srbiji. Već sam imao razgovore sa vašim predstavnicima iz Ministarstva ekonomije prošle nedelje. Sastali smo se sa državnim sekretarom Nebojšom Ćirićem i to je bio moj prvi kontakt. Iz prvog razgovora stekao sam utisak da su veoma zadovoljni dosadašnjom saradnjom i pomoći koju dobijaju od naše zemlje kao investitora broj jedan ovde i da su njihove namere, kao i naše, da se austrijska ulaganja u Srbiju i robno-trgovinska razmena između naših dveju zemalja uvećaju.
Vaša ministarka spoljnih poslova rekla je u intervjuu za Biznis da će se založiti kod Evropske komisije da se Srbiji daju olakšice u smislu ispunjavanja standarda.
- Nisam upoznat sa ministarkinom izjavom, ali zaista mislim da je Austrija partner Srbiji i da želi da joj i u budućnosti bude partner u pravom smislu te reči. Da bi se odnosi razvijali i bili dobri, potrebno je da saradnja bude dvosmerna. Ako Srbija pokazuje iskrene želje i ulaže napore da saradnja sa EU bude bolja, onda i EU mora da pokaže da ceni to što Srbija radi. To je stav Austrije i mi smo oduvek zastupali taj stav.
Zašto onda Austrija ne ukine vize za naše građane ili bar ne ubrza proceduru za njihovo dobijanje?
- Mi smo u Šengen sistemu i moramo da poštujemo pravila i propise na koje nas obavezuje Šengenski sporazum, a tamo je jasno određeno da je za obradu i procesuiranje zahteva za vizu potrebno tri do pet dana, jer svi papiri idu u centralni kompjuter. Znači, to ne zavisi od nas i mi ne možemo individualno da ukinemo vize. Inače, ja ne bih imao ništa protiv, jer i naši državljani se često žale da im čekanje poslovnih partnera usporava posao i da se čak dešavalo da se poslovi nisu realizovali zbog toga što srpski partner nije dobio vizu na vreme ili je uopšte nije dobio.
U poslednje vreme sve je više ruskih investitora na srpskom tržištu. Da li se plašite konkurencije ruskih kompanija koje ulaze u Srbiju?
- Ne. Austrijske kompanije su svuda u svetu i naš bruto društveni proizvod se većim delom zasniva na izvozu. Znamo da nismo jedini ni na jednom tržištu na kome poslujemo i bilo bi glupo da je tako.
Šta austrijski mediji pišu o slučaju raskida ugovora o koncesiji za autoput između „Alpine" i srpske vlade i da li to utiče na stvaranje negativnog imidža Srbije kao „biznis partnera"?
- Naši mediji prate situaciji od početka i informišu javnost o svemu što se dešava, ali se informacije u principu ne razlikuju mnogo od onih koje imate vi u vašoj štampi. Mislim da su ipak na negativan imidž više uticali događaji u januaru i februaru, kada su slike nereda na ulicama i paljenje i demoliranje pojedinih ambasada i stranih predstavništava obišle svet. Tada je bilo mnogo poziva našoj ambasadi i našoj kancelariji. Zvali su predstavnici naših kompanija koje su već u Srbiji, kao i oni koji su nameravali tek da ulažu ovde, da pitaju šta da rade i da li je njihov kapital siguran.
Da li još uvek pitaju?
- Ne, prestali su. Stvari su se promenile od kada je u Srbiji formirana vlada. To je veoma jak pozitivan signal koji je Srbija poslala EU i stranim kompanijama i investitorima, u smislu garancija za njihov kapital ovde.
Dakle, to što su poslovi sa „Alpinom" i „Atekom" propali neće se negativno odraziti na buduću ekonomsku saradnju Srbije i Austrije?
- Ne! To su dva specifična slučaja. Mnogo toga je uticalo na to da se ovi poslovi ne realizuju. Ja bih to nazvao spletom nesrećnih okolnosti. Tada su se u Srbiji dešavala politička previranja, što je otežalo „Atekovu" situaciju kod banaka i uticalo na dobijanje kredita i garancija, i eto, taj posao je propao. Naravno, to ne znači da će sada automatski sve austrijske kompanije obustaviti ulaganja u Srbiji. Više od milijardu evra investicija pokazuje o našoj ozbiljnosti i zainteresovanosti.
Kada „Špar" konačno dolazi?
- Ne znam tačan datum kada „Špar" dolazi, ali to će biti uskoro. To je završen posao. Pored njih, dolazi još nekoliko naših velikih kompanija iz auto-moto industrije .
Da li je reč o „Magni Štajer"?
- Da, ali pored njih, tu je još nekoliko proizvođača delova i opreme za automobile i kamione. Pregovori su pri kraju i čim posao bude završen, reći ću vam koje su kompanije u pitanju.
Znači, iako je „Fijat" privatizovao „Zastavu", „Magna" ipak nije odustala od dolaska u Srbiju?
- „Magna" je bila jedan od ozbiljnih interesenata za „Zastavu" i to što ju je „Fijat" kupio, ne znači da oni više ne žele da dođu u Srbiju. Naprotiv, i oni i mnoge druge kompanije iz naše automobilske industrije tek sada hoće da rade ovde.
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: