Autentična veština
Autor: Zlatko Paković
Ranko Munitić, “Martinac”, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2011.
Monografija filmskog kritičara, teoretičara i istoričara filma Ranka Munitića (Zagreb, 1943 – Beograd, 2009) o Ivanu Martincu (Split, 1938 – Split, 2005), tvorcu sedamdeset kratkih igranih ili dokumentarnih, što profesionalnih, što takozvanih amaterskih filmova, te jednog celovečernjeg igranog – u kojoj ga naprosto naziva graditeljem, ali ne stoga što je po obrazovanju i poslu za platu Martinac arhitekta – knjiga je što nas, poput hronike, vodi kako u vreme kad je jugoslovenska kinematografija dostigla svoju evropsku umetničku i društvenu zrelost kakvu potom neće dostići nijedna iz miljea nezavisnih država nastalih raspadom Jugoslavije, tako i na mesta rasada autentičnih ideja o filmu kao umetnosti na kojima se istovremeno i eksperimentisalo filmom, kakva su početkom i sredinom šezdesetih godina prošlog veka predstavljali kinoklubovi u Beogradu, Zagrebu i Splitu.
Karakteristika tog vremena zahvaćenog ranim filmskim radovima Kokana Rakonjca, Marka Babca, Dušana Makavejeva, Živojina Pavlovića, Tomislava Gotovca i Ivana Martinca, nešto kasnije i Lordana Zafranovića, upravo je u ljubiteljstvu iliti amaterizmu – u čistoj ljubavi prema pokretnoj slici, veri da ona bolje nego išta drugo izražava duh vremena i nadi da utiče na promenu svesti. Treba li reći da pri tom nikakvog pomena nema o profitu.
Da biste pročitali članak, morate biti pretplatnik.
Prijavite se svojim korisničkim imenom i šifrom da biste pristupili ovom tekstu.
Komentari (0)
Unestite tekst komentara: