PRESSEK
Prodaja novih automobila u poslednja četiri meseca prepolovljena
12. februar 2009. | 09:09
Za pad prometa presudan psihološki faktor, kaže Pavle Komnenović, uvoznik „opela”. – Lizing kompanije tvrde da redovno dobijaju rate, a probleme očekuju od aprila
Prodaja automobila u poslednja četiri meseca je prepolovljena, uprkos tome što su već krajem septembra sa najavom jednostrane primene Prelaznog trgovinskog sporazuma sa EU prodavci oborili cene uračunavši smanjenje carine za 10 odsto.
Za pad prometa, kaže Pavle Komnenović, uvoznik „opela” i vlasnik auto-kuće „Komnenović”, presudan je bio psihološki faktor.
– Ljudi su se uplašili ekonomske krize, nerado se zadužuju jer ne znaju šta ih sutra čeka. S obzirom na to da malo ko kupuje mašine za veš i šporete, ne čudi što je prodaja automobila pala za 50 procenata u odnosu na isti period prethodne godine – napominje Komnenović.
Slamku spasa dileri su videli u Prelaznom trgovinskom sporazumu, pa su pre države počeli da ga primenjuju u svojim kalkulacijama, ali to je, kaže Komnenović, pomoglo samo da prodaja ne stane potpuno.
– Svi prodavci su snizili cene za tih desetak odsto, ali od pre dve nedelje, od kada je i zvanično počela primena Trgovinskog sporazuma sa EU, propisano je da carina sa 20 odsto bude snižena na 10 procenata za tek uvezena vozila, a na 12,5 odsto za automobile koji se već nalaze u skladištima i salonima. To nam je dodatno otežalo poziciju–navodi naš sagovornik.
Ni budućnost, sudeći prema njegovim prognozama, nije ružičasta. Komnenović nagoveštava da će lizing kuće i banke najverovatnije pooštriti uslove kreditiranja zbog smanjenog priliva svežeg novca, pa će sve manje ljudi moći ovim putem da dođe do auta. Osim toga, uvoznici se ne mogu pouzdati u kupce na veliko, odnosno firme i državne institucije, jer svi stežu kaiš pa obnovu ili proširenje voznog parka odlažu za bolja vremena.
On, međutim, u najavljenoj proizvodnji „fijata punto” u Kragujevcu ne vidi konkurenciju. Vlada kaže ima pravo da zaštiti fabriku i subvencioniše kupovinu njenih proizvoda, ali to ne bi trebalo da se odrazi na prodaju drugih marki vozila. On tvrdi da je kupovina automobila stvar izbora.
Istraživanje specijalizovanog auto-magazina „Turbo” za poslednja dva meseca 2008. godine potvrđuje navode našeg sagovornika. I pored svih akcijskih sniženja i primamljivih poklona, novembar i decembar su bili najlošiji prodajni meseci za gotovo sve uvoznike. Novembarska prodaja od 2.911 putničkih vozila bila je za 38,87 odsto manja nego u istom periodu prošle godine i za 17,84 procenta niža nego u oktobru. Poslednjeg meseca u godini zabeležena je prodaja 2.731 automobila, što je za 46,53 odsto manje nego godinu dana ranije, odnosno 6,18 odsto manje nego u novembru. „Škoda” je bila najprodavanije vozilo, a iza nje slede „dačija”, „zastava”, „opel”, „folksvagen” i „pežo”.
Uvoznici ovih automobila juče, međutim, pod raznim izgovorima nisu bili raspoloženi da govore za novine.
U lizing kompanijama potvrđuju da se poslednjih meseci sve manje klijenata odlučivalo da sklopi ugovor sa njima.
Kupci koji su ovim putem dolazili do vozila sve više se muče sa otplatom rata. Upućeni tvrde da se na placevima lizing kompanija nalaze zaplenjeni automobili koji se broje stotinama, pa i sa „nekoliko hiljada”. Prošle godine, kažu, mesečno je vraćano desetak automobila, a sada i do tri-četiri dnevno.
U lizing kompanijama o tome ipak nerado govore. Niko od njih ne želi da otkrije koliko imaju sudskih sporova, problema sa naplatom i koliko je vozila oduzeto.
Mihailo Joksić, menadžer naplate potraživanja u Inteza lizingu, tvrdi da ova kompanija trenutno nema problema sa naplatom rata i da broj oduzetih automobila u poslednjih nekoliko meseci nije uvećan u odnosu na prošlu godinu. Najveći udar, odnosno problem sa naplatom rata, on očekuje u aprilu i maju.
– Stanje je generalno teško i dosta firmi je u blokadi. Propadaju velike firme i one za sobom vuku dosta malih preduzeća pa se bojim da će reprize propasti „Eltima” biti sve učestalije – kaže Joksić.
U Rajfajzen lizingu takođe zbog prelivanja globalne krize na realan sektor očekuju da veći broj klijenata neće moći da otplaćuje svoje dugove, ali se uzdaju u svoju dobru procenu rizika.
I Dušan Bajić, direktor marketinga NLB lizinga, kaže da ova kuća na lageru ima samo dva automobila zaplenjena od firmi koje su otišle u stečaj.
U S lizingu pad zainteresovanosti za ovaj vid kupovine pravdaju ovako:
– Polovinom prošle godine smanjenaje potražnja za kupovinom automobila uopšte, nakon objave da će se smanjiti carine za kupovinu automobila. Svetska ekonomska kriza dovela je do opreznosti klijenata. Očekujemo ponovo porast potražnje od marta, predstojeći sajam automobila sigurno će biti dobra prilika za kupovinu na lizing.
Bez odgovora je ostalo pitanje čiji su to automobili na parkinzima lizing kompanija koji čekaju nove kupce, ako svi dogovorom uspeju da reše problem sa klijentima i naplate zaostale rate.
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: