Lekovita knjiga
Manija digitalnog štiva
09. oktobar 2009. | 09:07
Izvor: EMportal
Grad: Njujork
Autor: Zdravko L. Dragaš
U preko sto zemalja sveta, među kojima se nalaze Kina i većina evropskih zemalja, Amazon uskoro počinje sa plasmanom bežičnog elektronskog čitača , romantično nazvanog, Kindle. Naprava, inače, već ranije cirkuliše na američkom čitalačkom tržištu, ali se najnovijim potezom američke kompanije, činjenica je, naglo intenzivira borba za osvajanje pozicija na novorođenom tržištu digitalne knjige.
Juče najavljenim potezom Amazon je, tako, kao najveća maloprodajna online kompanija na svetu, sa najvišim aspiracijama ušao u globalnu bitku u kojoj mu je najžešči rival, za sada, Sony Corp. Cena Kindle čitača je zaustavljena na 279 dolara. U odnosu na prošlu godinu manja je, tako, za celih sto dolara. Na američkom tržištu koštaće 13 procenata manje, samo 259 dolara. Prve pošiljke novog proizvoda krenuće već za desetak dana, 19. oktobra, i u njemu će biti sortirano preko 200 000 naslova na engleskom jeziku od strane brojnih izdavača kao i 85 američkih i internacionalnih izdanja novina i magazina. Težićemo, što je davno proklamovana vizija cele kompanije, da na raspolaganju imamo svaku štampanu ili neštampanu knjigu u roku od samo 60 sekundi, izjavio je glavni izvršni direktor Amazona, Džef Bezos. U kompaniji istovremeno rade i na predstavljanju digitalnih naslova i na drugim modernim elektronskim napravama a već sada to je moguće realizovati na iPod Touche-u ili iPhone-u.
Procena je da bi ove godine na američkom tržištu moglo biti prodato oko tri miliona elektronskih čitača što bi bilo više od ranije i dosta konzervativne procene od dva miliona primeraka. Cifra bi već iduće godine mogla biti udvostručena pa bi ukupna prodaja mogla krajem naredne godine izneti svih deset miliona primeraka. Procena je i da bi Amazon ove godine mogao zauzeti 60 odsto udela na globalnom tržištu, dok bi Sony-u preostalo 35 procenata. Dok svega pet odsto ostaje za preostale, inače, sve brojnije kompanije na ovom jako isplativom poslu. Credit Suisse, švajcarska bankarska kuća, ovog leta je procenila da bi prihod i bruto profit od prodaje Kindle-a ove godine mogla doseći 420 odnosno 35 miliona dolara što bi predstavljalo 8,4 odsto ukupnog kompanijskog prihoda. Kinle je do sada bio na raspolaganju samo na tržištu SAD gde je osnovna verzija plasirana po 299 dolara i nešto veća verzija za novinske naslove po ceni od 489 dolara. Prodajom se bavila samo sopstvena kompanija.
Najnovija verzija Kindle-a podrazumeva tehnologiju koja će imati pristup svakom tržištu a posedovaće karakteristike ne samo očitavanja tekstova već i njihovog glasnog saopštavanja, dok će, uz stavljanje pribeležaka korisnika moći će da se koriste i PDF fajlovi. Amazon je ušao u sporazum sa kompanijom „AT&T wireless“ za korišćenje internacionalne verzije što znači da je nova naprava dizajnirana tako da koristi globalno popularni GSM standard. Sony-ev elektronski čitač, čija najnovija verzija košta 399 dolara, takođe, spremna je da se pojavi na globalnom tržištu a za sada je na raspolaganju korisnicima u severnoj Americi, Velikoj Britaniji kao i u jednom broju zemalja Evropske unije. Digitalni čitači su postali vrlo popularni među brojnom klijentelom, stacionarnom ili mobilnom čitalačkom publikom, svejedno, kojima prija mogućnost skidanja tekstova te izbegavanja nošenja teških knjiga sa sobom. Do sada su ih, međutim, relativno visoke cene držale pomalo udaljene od sve zainteresovanije publike.
Glavni izvršni direktor Amazon-a, Džef Bezos, izjavio je da od svakih sto mušterija koji nabavljaju knjige već 48 njih kupuje digitalnu verziju što je u odnosu na samo pet meseci ranije znatan napredak, jer ih je tada bilo tek tridesetpetoro. Deonioce Amazon-a na Nasdaq-ovom listingu rastu iz dana u dan. Zanimljivo je da se manija digitalne knjige globusom širi baš u vreme sve zaoštrenije finansijske i ekonomske krize. Možda će ona, kao i u ranijim slučajevima, biti pravi lek za turobni ambijent u kome se čovečanstvo sada nalazi?
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: