PRESSEK
Došlo je vreme za ekonomsku diplomatiju
10. jul 2008. | 09:31
Izvor: Blic
Regionalni uspeh „Delta holdinga“ pokazuje da biznis često ide ispred politike i da iz Srbije u svet može da se pošalje pozitivan primer kompanije koja upošljava 20.000 ljudi i ostvaruje godišnji promet od 2,8 milijardi evra. Kada smo postali regionalna kompanija, na neki način smo postali i ambasadori srpske ekonomije - kaze za „Blic“ Milka Forcan, potpredsednica „Delta holdinga“, sada angažovana na međunarodnom pozicioniranju te kompanije.
Nedavno ste, kao predstavnik iz Srbije u Briselu učestvovali u ekonomskom delu Balkanskog samita. Šta ste im poručili?
- Tema debate je bila koliko je brz ekonomski razvoj Zapadnog Balkana i tu je značajan akcenat stavljen na regionalno povezivanje i integracije. Poslali smo poruku da je „Delta holding“ danas regionalna kompanija sa ambicijom da region konstantno širi. Već duži period u fokusu je ceo region kao potencijalno tržište. Region posmatramo i van konteksta Balkana, od Ukrajine do Albanije.
U nekim zemljama, dočekani ste s pozitivnim ili neutralnim stavom o kapitalu, ali ima i neskrivenih odbojnosti.
- Istakli smo naša pozitivna iskustva s Crnom Gorom, Bosnom i Hercegovinom i Bugarskom, gde smo naišli na dobar prijem i gde smo uspešno realizovali svoje poslovne aktivnosti. Ali, isto tako na Balkanskom samitu poslali smo poruku da ne odustajemo od država s kojima nemamo tako pozitivna iskustva. U bližoj budućnosti, sigurna sam da ćemo svoje poslovne ambicije i tamo realizovati.
Da se upornost isplatila, dokaz je prodor „Delte“ u Sloveniju posle šest godina bezuspešnog pokušavanja, i to sa investicijom od 243 miliona evra.
- Potpisivanje ugovora o izgradnji velikog šoping centra sa gradom Ljubljanom veliki je uspeh, i to posle nekoliko pokušaja ulaska na to tržište. U Briselu smo naglasili i značaj regionalnih integracija i sporazuma kao sto je CEFTA. Regionalne integracije i sporazumi ne mogu biti alternativa evropskim integracijama, ali mogu u velikoj meri da pospeše privredni razvoj i učine korak ka evropskim integracijama. Iako je nakon potpisivanja CEFTE promet između zemalja potpisnica tog sporazuma povećan sa pet na deset odsto, ocena je da to još nije dovoljno i da postoji prostor za poboljšanje međusobne saradnje. To su bile i ocene ostalih učesnika na samitu.
Da li ste zadovoljni prijemom na koji ste naišli tamo?
- Naravno. Bili smo u prilici da vidimo kako nas percepiraju zvaničnici u Briselu. Predstavnici OECD-a i Pakta za stabilnost koji prate region istakli su pozitivan primer „Delte“, koja se regionalno širi i koja otvaranjem velikog broja novih radnih mesta i plaćanjem poreza podstiče razvoj ekonomije sopstvene zemlje.
Mislite li da će, zahvaljujući poruci koju šaljete Evropi, to uticati na, recimo, promenu stava nekih država u susedstvu o srpskim ulaganjima?
- Mislim da hoće, sigurno.
Zar to nije trebalo da se desi vašim učešćem u Savetu za brendiranje Srbije, da imate isti zadatak - promociju srpske privrede u svetu i menjanje imidža?
- Sa ove vremenske distance, nažalost, mogu da uvidim da je najvažnije bilo da se zaustavi rad saveta. I kada sam se ja povukla, više niko nije postavio pitanje da li taj savet uopšte nešto radi. Mislim da je i tajming bio loš.
Percepcija o Srbiji, pa i srpskoj privredi, očito mora da se menja. Mislite li da će to biti lako i da će se usvojiti pozitivan ekonomski primer iz Srbije?
- Mislim da je to moguće, možda i brže nego što to sada izgleda. Međutim, time mora neko ozbiljno, organizovano, sistemski i planski da se bavi, s jasno zacrtanim ciljevima i zadacima. To je novo polje međunarodnog lobiranja i širenja mreže kontakata. Svi preduslovi su ispunjeni, posebno nakon formiranja proveropske vlade i sada je pravo vreme za ofanzivnu ekonomsku diplomatiju.
Čini se da ste upravo tako i krenuli pošto ste posle Brisela učestvovali na jednom od najznačajnijih skupova uticajnih ljudi u svetu - na Kran Montana forumu?
- To su sjajne prilike za uspostavljanje značajnih kontakta, nakon čega će sigurno doći do realizacije konkretnih poslova. Bila sam u prilici da razgovaram s dva premijera zemalja u okruženju na kojima „Delta“ još nije prisutna a planira da dođe, i bilo mi je izuzetno važno da ih s tim upoznam i čujem njihova mišljenja.
Podrška ostalim uspešnim privrednicima
U Srbiji postoji još puno uspešnih kompanija. Da li planirate da ih pozovete da vam se pridruže u tim međunarodnim aktivnostima?
- Prirodno je da „Delta“ prva preuzme tu vrstu aktivnosti, s obzirom na to da je lider u domaćoj privredi i regionu. Spremni smo da damo podršku svojim znanjem i iskustvom svima koji procene da od takvog projekta mogu imati korist.
Komentari (0)
Unesite tekst komentara: